Så skapar du en bra reklamfilm
Den viktigaste komponenten för att en reklamfilm ska bli bra är att har ett tydligt budskap som du vill förmedla till de människor som reklamfilmen ska visas för. Att lyckas med detta kan vara enklare sagt än gjort, men en av de viktigaste beståndsdelarna som behövs för att en reklamfilm ska bli riktigt lyckad är att man planerar ordentligt. Detta kan låta tråkigt, men en bra plan kan vara skillnaden när det gäller huruvida människor kommer att ta till sig budskapet och faktiskt komma ihåg det. Förutom att ha en bra plan är givetvis även en bra produktion avgörande för resultatet. Bemästrar man dessa två komponenter är man på god väg mot att ha skapat en lyckad reklamfilm.
Budskapet är viktigast
Gällande planeringen är det viktigaste att fokusera på att filmens budskap står i centrum så att reklamfilmen får den effekt som du hoppas på. Framgår budskapet inte tillräckligt tydligt finns det ingen poäng med att göra filmen, tittarna ska inte behöva gissa sig till budskapet. Längden på filmen är också avgörande för hur lyckad den blir. Här gäller det att göra en avvägning så att filmen blir tillräckligt lång för att budskapet ska lysa igenom, utan att filmen för den delen blir övertydlig så att tittarna blir uttråkade. En för lång reklamfilm kan göra så att den eventuella konsumenten blir distraherad och tappar fokus, vilket förmodligen leder till att konsumenten inte vill köpa produkten som marknadsförs.
Fånga uppmärksamhet
Att ha en bra genomgående story i filmen är viktigt för att fånga konsumentens uppmärksamhet. När storyn är färdig måste man skapa en skript till reklamfilmen. Denna är nödvändig för alla filmens komponenter; det behövs alltså en skript för bilderna, en för ljudet, en för grafiken, etcetera. En skript kan göras på flera olika sätt och huvudsaken är egentligen att man utformar den på det sätt som passar en själv och filmen bäst. Övergripande för all typ av reklam är dock att det i slutet i princip alltid bör finnas med någon typ av uppmaning som peppar konsumenten att köpa produkten. Innan man är färdig med reklamfilmen bör man även se till att all nödvändig information som till exempel produktens- och företagets namn finns med.